ManageEngine Desktop Central

آشنایی با نرم افزار Manage Engine Desktop Central

با رشد وگسترش سازمان ها و مراکز دولتی، نقش فناوری اطلاعات هم برای مدیریت و عیب یابی مسائل و مشکلات مرتبط با سازمان پررنگ تر میشود. طبیعتا هر سازمانی برای ادامه حیات خود، یک مدیر سیستم یا مسئول فناوری اطلاعات دارد که اغلب حسابی سرشان شلوغ است.

کارهای روزمره ای که زمان بسیاری را از شاغلین در واحد فناوری اطلاعات میگیرد. این مسئله گاهی باعث میشود که که کارشناسان فناوری اطلاعات از وظایف مهمتر خود مانند نصب اصلاحیه های امنیتی نرم افزارها غافل شوند و تمام وقت خود را به حل و فصل مشکلات کاربران بپردازند. ادامه این وضعیت برای سازمان ها خسارات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

 شرکت اُکسین رایان اروند بر اساس تجریه چندید ساله خود در این زمینه، نرم افزار قدرتمند Manage Engine  Desktop Central را به شما عزیزان معرفی میکند. این نرم افزار مدیریت جامع سامانه های کاربری که شامل قابلیت کنترل از راه دور سامانه، نصب نرم افزار ها، مدیریت وصله ها، مدیریت دارایی و انواع گزارشات می باشد را انجام میدهد.

چرا دسکتاپ سنترال بهترین جایگزین برای SSCM است؟

مدیریت کامپیوترها در یک شبکه واقعاً کاری بس دشوار است، به‌ ویژه بدون نرم‌افزار مدیریت IT مناسب! چرا که با رشد یک سازمان،  مدیریت کلاینت ها، کنترل از راه دور، مدیریت بسته های نرم افزاری، بسته های آپدیت سیستم عامل، توزیع و نصب نرم افزارها، استقرار سیستم عامل، حفاظت از دسترسی به شبکه و گردآوری لیست سخت افزار و نرم افزار امری اجتناب‌ناپذیرست که دیگر به روشهای سنتی قابل انجام نیست. در بازار تکنولوژی فناوری اطلاعات و ارتباطات سامانه های قدرتمندی برای پرداختن به این مهم وجود دارد که معروف ترین آنها SCCM شرکت مایکروسافت و دسکتاپ سنترال شرکت Manageengine است اما در میان این دو کدامیک بهترین است؟!
بی‌تردید می‌دانید که مایکروسافت، در حوزه نرم‌افزارهای مدیریتی سرآمد است؛ اما آیا جایگزین بهتر برای System Center Configuration Manager (SCCM) شرکت مایکروسافت وجود دارد؟ چیزهایی ساده مانند توزیع نرم‌افزار، سیستم‌های بارگذاری، مدیریت نقش‌ها، ردیابی و گروه‌بندی دارایی‌ها در آن نرم افزار در حقیقت ساده هستند؟


مقایسه نرم افزار Manage Engine Desktop Central با نرم افزار SSCM

1. پیکربندی ساده و بدون دردسر کلاینت / سرور

فرآیند پیکربندی سرویس از طریق SCCM قریب به‌اتفاق نیازمند انجام تغییرات و تنظیمات محتلف در چندین مرجع کاری سیستم است ضمن اینکه انجام پالسی‌های پیچیده بر روی کلاینت‌ها، سازگاری آن با سخت‌افزار / نرم‌افزار و نیازمندی نرم افزار به اجرای حداقل بیش از دوازده کامپوننت دیگر، مدیریت کار بسیار را پیچیده می‌کند. از سوی دیگر، Desktop Central برای پیاده‌سازی و پیکربندی سریع تنظیمات سرویس‌گیرنده آزاد است؛ شما فقط باید چند گزینه لازم را تکمیل کنید، بنابراین به‌طور ساده همان‌طور که از شعار شرکت Manageengine پیداست، به راحتی قادرید تا به‌طور حرفه‌ای، پنل تنظیمات خود را به شیوه کاملا ساده مدیریت نمایید. اگر شما به دنبال پیکربندی نهایی کاربر / عامل بدون درز هستید، Desktop Central بهترین جایگزین SCCM در بازار است.

2. نصب آسان و سریع‌ برای به‌روزرسانی نرم‌افزار

قبل از اینکه بخواهید تا از طریق نرم افزار SCCM به روز رسانی ها را انجام دهید باید کمی تامل نمایید چراکه باید لیستی طولانی از پیش‌نیازهایی نظیر نصب IIS در سرورها، نصب سرور WSUS (نسخه‌های 3.2 و 4 با بسته های اجباری 3095113 و 3159706)، نصب کنسول مدیریت WSUS، نصب کاوشگر و پچ های به‌روزرسانی ویندوز بر روی کامپیوترهای کلاینت‌ها، تنظیم و انجام گردد که با هر آپدیت جدید نیازمند یک به‌روزرسانی نقطه‌ به‌ نقطه برای هر نرم‌افزار یا نسخه سیستم‌عامل نیز خواهید شد اما به‌روزرسانی نرم‌افزار در Desktop Central بسیار ساده است. همه‌چیز بدون نیاز به وظایف پیکربندی سنگین انجام می‌شود. فقط کافیست کامپیوترهای خود را اسکن کنید و سیستم های نیازمند آپدیت را شناسایی و بصورت ساده و کارآمد نسبت به به‌روزرسانی نرم‌افزارها اقدام نمایید.

3. پشتیبانی از محتوای نرم‌افزارهای جانبی دیگر

رشد روزافزون نرم افزار های  مورد نیاز کاربران سبب شده تا تنوع نصب و استفاده از آنها برای کلاینت ها هر روز بیشتر از دیروز شود بخصوص اینکه اگر بخواهیم نسبت به آپدیت آنها اقدام کنیم با کمبود وقت و صرف انرژی زیادی مواجه می شویم. بنابراین لازم است  از ابزاری استفاده کنیم که بصورت پیش فرض خیل عظیمی از این نوع نرم افزارها را پوشش دهد.

جایگزین کردن دسک تاپ سنترال با SCCM سبب می‌شود تا قادر به پشتیبانی از بیش از 250 به‌روزرسانی نرم‌افزار Third-party باشید. دسک تاپ سنترال به شما کمک می‌کند تا برنامه‌های جانبی را به‌روزرسانی کنید تا امنیت شبکه خود را به‌روز نگه‌دارید. عدم داشتن این ویژگی در SCCM توانایی شما برای مدیریت و به‌روزرسانی نرم‌افزار Third-party در سراسر شبکه محدود می‌کند و شما را آسیب‌پذیر می‌کند.اما از طریق دسک تاپ سنترال قادرید تا علاوه بر پوشش اکثر نرم افزارهای جانبی در خصوص آپدیت های آن ها سریعا اقدام کنید تا شبکه را از هرگونه آسیب پذیری امنیتی محفوظ نگاه دارید…

4. پوشش تمامی سیستم‌عامل‌ها

اگر شما به Desktop Central نیاز دارید تا نسخه‌های قدیمی‌تر برنامه‌های خود را در شبکه خود نگه‌دارید، می‌توانید پچ‌های خاصی را بطور گسترده و آنی توزیع کنید. ضمن آنکه امکان مدیریت دستگاه‌های تلفن‌همراه اندرویدی-iOS و ویندوزی و همچنین توزیع ایمیج‌های انواع سیستم‌عامل‌ های لینوکسی و ویندوزی براحتی از طریق دسکتاپ سنترال امکانپذیر است!

5. امکان حذف نرم‌افزارهای ممنوعه

دسک تاپ سنترال دارای دو ویژگی است که برای مبارزه با نرم‌افزارهای ممنوعه اختصاص داده‌شده است: اول، به‌طور خودکار هرگونه نرم‌افزار ممنوع شده را شناسایی و از روی رایانه‌های کاربران حذف می‌کند و  دوم اینکه مانع از اجرای هرگونه EXE ممنوعه از سیستم مشکوک در شبکه شما می‌شود. با SCCM هیچ راهی برای متوقف کردن یا جلوگیری از برنامه‌های ممنوعه در دستگاه‌های کاربر وجود ندارد. بخصوص در سازمان‌های کشور که استفاده از بسیاری از نرم‌افزارهای دانلود منجیر، فیلترشکن‌ها و تلگرام و… ممنوع است این موضوع بسیار کارآمد خواهد بود.

6. قیمت نرم افزار

بی‌تردید بر کسی پوشیده نیست که قیمت‌گذاری عامل مهمی در انتخاب هر نوع نرم‌افزاری است اما Manage Engine Central Desktop   برای سازمان‌های کوچک تا 25 دستگاه نسخه رایگان ارائه می‌شود و برای شرکت‌های بزرگ‌تر که ممکن است نیاز به نسخه حرفه‌ای داشته باشند یک نسخه حرفه‌ای دسک تاپ سنترال برای مدیریت دسک تاپ در شبکه باقیمت 645 دلار در سال عرضه می شوند. دسک تاپ سنترال همچنین نسخه سازمانی را برای مدیریت دسک تاپ در LAN و WAN ارائه می‌دهد؛ اما از سوی دیگر، نسخه استاندارد SCCM باقیمت 1332 دلاری، شمارا قادر می‌سازد تا در حقیقت دو محیط سیستم‌عامل (OSE) را مدیریت کنید، فرض کنید شما یک سرور 16 هسته‌ای با 2 پردازنده داشته باشید و بخواهید تا از نسخه SCCM دیتاسنتر یا. Datacenter Edition استفاده کنید در آن صورت شما باید چیزی در حدود  3،607 دلار بپردازید.


 علاوه بر موارد فوق، مشتریان به نرم‌افزاری با یک رابط کاربری دوستانه یا کاربرپسند و بسیاری از قابلیت‌های منحصر به فرد ارائه‌شده توسط دسک تاپ سنترال نیاز دارند، قابلیت هایی نظیر روشن کردن کامپیوترهای از طریق قابلیت از راه دور، بیدار شدن از Wake-on-LAN و دریافت گزارش از استقرار سیستم‌عامل‌ها در اکتیو دایرکتوری که در SCCM وجود ندارند!

دسک تاپ سنترال به مدیران انفورماتیک و راهبران شبکه، کنترل لحظه‌ای و دقیق بر روی تمام جنبه‌های مدیریت کلاینت‌ها را می‌دهد. 

یکی دیگر از ویژگی های Manage Engine Central Desktop ، مجهز بودن به ابزار توزیع سیستم عامل است. بنابر این نیازی به نرم افزار جزیره ای دیگری برای OS Deployment نخواهید داشت!

اساسا در تمامی سازمانها برای بهبود مستمر عملیات میز کار و ارائه خدمت سریع به کاربران دیگر نمی توان از روشهای سنتی نصب سیستم عامل استفاده کرد چراکه با افزایش تعداد کلاینتها، تنوع مادربردها و داریورهای مختلف بخصوص تصمیم واحد انفورماتیک برای ارتقای سیستم عاملها به کابوس وحشتناکی تبدیل شده است.

بنابراین نیاز هست تا برای مجموعه ای از سیستم عاملهای مختلف، یک نسخه نمونه تحت عنوان ایمیج تهیه کرد و بتوان آنرا از طریق شبکه بر روی سیستمها توزیع نمود. در چندسال اخیر استفاده از نرم افزارهای ایمیجینگ رشد مناسبی داشته نظیر نرم افزار Acronis. اما این نرم افزارها در بستر شبکه کارایی ندارند. بنابراین برای توزیع همزمان ایمیج سیستم عامل در بستر شبکه نیاز به ابزارهای دیگری است بنام OS DEPLOYMENT است. برای همین منظور شرکت Manageengine، ابزار های Op Manager و Service Desk Plus را معرفی کرده و با ادغام آنها با نرم افزار محبوب Desktop Central تجربه یکپارچگی مدیریت عملیات کامل میز کار را در بستر شبکه در اختیار شما می گذارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *