برنامه نویسی چیست و چه کاربردی دارد؟

برنامه نویسی چیست وچگونه آن را آغاز کنیم؟

این سوال که معمولا با پاسخ های مبهم و پییچده ای پاسخ داده خواهد شد یکی از شغل هایی است که بسیاری (مخصوصا جوانان درحال تحصیل) به دنبال آن می باشند.

این سوال که معمولا با پاسخ های مبهم و پییچده ای پاسخ داده خواهد شد یکی از شغل هایی است که بسیاری (مخصوصا جوانان درحال تحصیل) به دنبال آن می باشند.اینکه بایستی از کجا برنامه نویسی را شروع کنیم و چطور آن را اصولی یادبگیریم نیاز به پیش زمینه و آگاهی از مقدمات برنامه نویسی است .در این مطلب به این پرسش ها پاسخ داده شده و برای کسانی که بدنبال استارت این حرفه ی قرن بیست و یکمی هستند بسیار مفید خواهد بود

دقت کنید که برنامه نویسی مانند هرشغل و حرفه ی دیگری تعدادی زیرشاخه و حوزه دارد مانند فوق تخصص ارتوپد، داخلی و مغز و اعصاب که همگی زیرمجموعه های علوم پزشکی هستند اما کاملا باهم متفاوت اند؛ پس از قبل از شروع باید تکلیفتان را با خودتان مشخص کنید که هدف نهایی و علاقه شما به کدام حوزه و زیرشاخه منتهی می شود این موضوع را به عنوان یک اصل و قانون درنظر داشته باشید!

پس در قدم اول…

زیرشاخه علم برنامه نویسی خودتان را پیدا کنید!

درحالت کلی سه زیرشاخه برای برنامه نویسی وجود دارد که میبایست با هرسه تای آن ها آشنا شوید.

برنامه نویسی تحت ویندوز یاهمان دسکتاپ:

خودمانی بخواهیم این مطلب را توضیح دهیم درواقع برنامه نویسی تحت ویندوز، ساخت همان برنامه کامپیوترکه نصب و برروی سیستم ها اجرا شده را شامل می شود. برای مثال می توان فوتوشاپ، برنامه های تغییر فرمت ویدئو، مدیاپلیر ها و غیره را نام برد. باحسب این موضوع که کشورما که از پیشرفت صنعت و تکنولوژی برخوردار نیست احتمالا به طورغریزی مطلع هستید که جایی بر روی توسعه و ساخت برنامه های دسکتاپ سرمایه گذاری نمی شود و ما توان رقابت در مارکت جهانی نرم افزار را نداریم. نهایت این شاخه برنامه نویسی درداخل کشور به ساخت نرم افزارهای حسابداری، اتوماسیون اداری و انبارداری های شرکتی ختم می شود. ضمنا شما در هرلحظه از زندگی کاری تان می توانید یک برنامه هرچند کوچک ساخته و بفروشید یا اینکه بعنوان یک برنامه نویس برای سازمان ها و یا شرکت های بزرگ قرارداد بسته و کارمند برنامه نویس آن ها شوید. با اینکه این حوزه از برنامه نویسی کمی اشباع شده اما برنامه نویسان می توانند با استفاده از خلاقیت و پشتکار براحتی درهرجایی مرتبط با حرفه شان مشغول بکار شوند. فراموش نکنید که علاقه ی شدید به کار برنامه نویسی در اولویت است!

برنامه نویسی وب یا وبسایت:

برای درک هرچه بهتر برنامه نویسی چیست این مورد نیازی به توضیح ندارد و تا همین الان از خواندن سرتیتر این بخش تا منتهی علیه آن را متوجه شدید اما این موضوع را هم به دانسته های خود اضافه کنید که برنامه نویسی تحت وب مانند یک بازی Open-World  بوده و شما در این بخش آزادی عمل بسیار زیادی خواهید داشت این کار علاوه بر عدم نیاز به یک محیط ثابت، بسیار از برنامه نویسی تحت ویندوز ساده تر و لذت بخش تر است هرکسی می تواند براحتی برای خود و یا هرنوع مشتری از هرصنف، سازمان و شرکت برنامه نویسی و طراحی یک وبسایت کند البته طراحی وبسایت با برنامه نویسی آن کمی متفاوت است و بیشتر وبسایت های ساخته شده که تاکنون درطول عمر خود دیده اید بدون کمترین برنامه نویسی تخصصی ساخته و طراحی شده اند.

برنامه نویسی برای دستگاه موبایل:

آزادی بیان، سیاست ها، کشاورزی،پروژه های بزرگ ساختمان سازی، کارخانه های تسلیحات نظامی ،FIFA 2020  و… هیچ کدام از اینها فایده ای نداشتند اگر موبایل وجود نداشت. بله دوستان من، به مهم ترین سرفصل زندگیتان خوش آمدید؛ امروز قراره به این آگاهی برسید که سرشت انسان و هدف از خلقت در مسیری تازه قرار کرفته که اسمش را موبایل نام نهادند.اگر خورشید در شرق طلوع کرده و درغرب غروب می کند اگر سیب پس از کنده شدن از درخت به هوا نمی رود اگر درقانون نسبیت فضا و زمان به صورت درهم ‌تنیده و به عنوان یک کمیت پیوسته با یکدیگر ترکیب شده اند همگی  به دلیل برکت وجود موبایل است.

از بحث اصلی دور نمی شوم خواستم  برایتان یادآوری کنم که هیچ چیز دراین عالم هستی درحال حاضر به اندازه ی این گجت های کوچک دیجیتال و دستگاه های ارتباطی برروی زندگی شما تاثیر نمی گذارد. تجارت بزرگی که صدها زیرشاخه به طور مستقیم و غیرمستقیم به آن متصل بوده و چرخه ی کاری آنها با چرخه تکامل این صنعت گره خورده. نیازی ندارد که توضیح دهم چند تکنولوژی و چند بازار دست به دست هم میدهند تا این گوشی ساخته شده و همراه همیشگی شما باشد فقط همین که بدانید جوان ترین صنف کاری درایران صنف موبایل و تجهیزات جانبی آن است کافیست؛ آینده نچندان دور دردست برنامه نویسان موبایل است دنیا به این سمت پیش خواهد رفت و کشور ما نیز درهمین دنیا قرار دارد بالاخره هرمغازه، هرشرکت و هرکسب وکاری دیر یا زود احساس نیاز به یک اپلیکیشن و یابرنامه می کند تصمیمی که برای پیشبرد اهداف کاری و عقب نماندن از قطار پیشرفت باید گرفت. پس شما میتونید به عنوان یک برنامه نویس موبایل در شرکتهای برنامه نویسی یک حقوق ماهیانه خوب داشته باشید ویا عزم خود را جزم کرده بصورت مستقل کار کنید و با داشتن ایده های خوب درآمد فوق العاده ای را کسب کنید.

برنامه نویسی کدام نرم افزار؟

در نگاه اول خیلی ها به راحتی برنامه نویسی اندروید را پیشنهاد می دهند که خب چشم انداز خوبی هم دارد ماهم در این مطلب با توجه به تعداد کاربران اندروید درداخل وسایرنقاط دنیا هم به هیچ عنوان قصد پیشنهاد یادگیری IOS را به شما نمی دهیم فقط این موضوع را به یاد داشته باشید که بعد از اتمام یادگیری برنامه نویسی اندروید نیم نگاهی به IOS نیز انداخته و پیگیر آن هم باشید. برای نوشتن اپلیکیشن های اندروید بهتر است JAVA را یادبگیرید که از اصول پایه برنامه های اندرویدی است. زبان جاوا یک زبان دوست داشتنی بوده و از پیچدگی های کمی برخوردار است اگر قبلا با  Cیا C++  کرده اید کار با جاوا نیز برایتان راحت خواهد بود چون بسیار شبیه بهم هستند.

قدم دوم شروع یادگیری برنامه نویسی

شاید از هر کسی که اکنون برنامه نویس است بپرسید با چه روشی توانسته برنامه نویس را یاد بگیرد به شما جواب های متفاوتی بدهند. بعضی ها بر روی کتاب تاکید دارند چون معتقند بسیار منسجم است مخالفان نیز یادگیری از روی کتاب را واقعا خسته کننده میدانند. عده ای هم اینترنت را بهترین استاد می دانند چون اعتقاد دارند هرچیزی درآن یافت میشود مخالفان نیز میگوید اینترنت در واقع انبوهی از اطلاعات است که میتواند شما را سردرگم کند همچنین هرکسی میتواند آنها را تولید کرده باشد و معتبر نباشد.

از هربرنامه نویسی که بپرسید قطعا یک جواب متفاوت به شما خواهند داد برخی بروی مطالعه و خواندن کتاب های آموزشی تاکید دارند و برخی پژوهش در اینترنت و دیدن ویدئو های رایگان آموزشی مخصوصا اگر زبان خوبی داشته باشید. اما مخالفان کتاب می گوییند که کتاب ها خسته کننده و وقت اضافی تلف کردن است چرا که زمان بسیاری خواهد برد (خود منم این اعتقاد رو دارم) از طرفی مخالفان آموزش در وب می گویند که اینترنت انبوهی از اطلاعات را درجلو شما قرار داده و باعث گیجی بیشتر می شود این مطلب هم نباید فراموش کرد که نصف آموزش های برنامه نویسی به زبان فارسی چه ویدئویی و چه به صورت متن های PDF آماده، بعد ازاندکی آموزش مسائل پیش پا افتاده شما را با جمله ی “برای ادامه یادگیری بدو بیا دوره های مارو بخر مواجه خواهد کرد (که خب اینم متاسفانه درسته و برای کسی که هنوز مسیرش رو پیدا نکرده و اصلا چیزی یادنگرفته که سوالی داشته باشه پرداخت هزینه بابت آموزش کاری بس اشتباه است)

پس دراین اوضاع شیر تو شیر شده چه کاری باید کرد؟ پاسخ ما کنار گذاشتن تنبلی و شرکت در دوره های آموزشگاهی است یک مسیرکاملا مطمئن و اصولی با یک شخص حی و حاضر به نام استاد، که درتمامی مسائل بسته به مشکل و شرایط، شما را راهنمایی خواهد کرد.

دوره ها و کلاس های آنلاین آموزشگاه نیز همین کاررا می کند با این تفاوت کسانی که در شهرستان و نقاط دور هستند نیز می توانند شرکت کنند و یادبگیرند. ضمنا شما می توانید قبل از شروع هرگونه آموزشی جهت آشنایی با ظاهر و پایه ترین مسائل آن با ویسایت w3schools نیز تمرین کنید.

درکلام آخر شما انواع زبان های برنامه نویسی که هرکدام دریک زیرشاخه برنامه نویسی که بالا گفته شد سر و کار دارد؛ تنها می گذارم

1برنامه نویسی گو (GO)

یک زبان بسیار سریع و کامپایلری است. GO زبان برنامه نویسیاین زبان برنامه نویسی مانند بسیاری از زبان های دیگر اپن سورس است.بسیار کاربردی و کار آمد است.

2. برنامه نویسی جاوا Java

زبان برنامه نویسی جاوا (Java) توسط شخصی به نام Gosling James در شرکت Sun Microsystems ایجاد شده است.این زبان برنامه نویسی شی گرا است و سینتکس های این زبان مبتنی بر زبان های C و C ++ است.

3. برنامه نویسی سوئیفت Swift

زبان برنامه نویسی Swift توسط شرکت اپل ارائه شده است.سوئیفت یکی از پر کاربردترین برنامه های در حال توسعه است که فقط برای اپل کاربرد دارد.

4. برنامه نویسی پی اچ پی PHP

زبان برنامه نویسی PHP یک زبان برنامه نویسی توسعه یافته برای طراحی وب است.PHP یک زبان برنامه نویسی (Open Source) است.کدهای PHP باید روی یک سرور اجرا شوند

5. برنامه نویسی پایتون Python

زبان برنامه نویسی پایتون یک زبان برنامه نویسی شی گرا و بسیار حرفه ای است.این زبان برنامه نویسی به صورت open source است.هدفی که این برنامه در نظر دارد به این صورت است که خوانایی کد های دستوری برنامه را به بالاترین سطح برساند.

6. برنامه نویسی جاوا اسکریپت (JavaScript)

در رابطه با زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت باید گفت که یک زبان اسکریپتی و شی گرا است.زبان جاوا اسکریپت در صفحات HTML کاربرد بسیاری دارد. آموزش برنامه نویسی جاوا اسکریپت بسیار آسان است.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *