برای آشنایی با ICDL درابتدا باید بدانید این کلمه مخفف عبارت International Computer Driving License به معنای آشنایی با مهارتهای کامپیوتر می باشد. یک گواهینامه جهانی و بین‌المللی برای مهارت‌های کامپیوتری که شامل آموزش های هفت گانه ای که در زمینه کامپیوتر  می شود و از اهمیت بسیار بالایی در سازمان ها و شرکت ها برخوردار است.

این گواهینامه های بین المللی توسط متخصصان دانشگاهی و بین المللی از سراسر جهان طراحی، ارزیابی و تأیید شده است. جالب است بدانید به این آموزه ها در داخل اروپا ECDLو در خارج آن ICDLگفته می شود.

انجمن جوامع فنی و حرفه‌ای اروپا در سال ۱۹۹۵ روشی ویژه را جهت بالابردن سطوح مهارت‌ فن‌آوری اطلاعات در تمامی قاره اروپا مطرح نمود. با آغاز این آموزش ها و شروع آن، ابتدا در کشور فنلاند، گواهی‌نامه اروپایی این حرفه ECDL  یا (European Computer Driving License) به رسمیت شناخته شد. و پس از آن در ۱۹۹۶، این روش و لایسنس های آموزشی در سوئد، نروژ و به‌تدریج در تمامی اروپا و در سطوح بین‌المللی نیز معرفی گردید و امروزه با عنوان گواهینامه ICDL که نسخه جهانی ECDL می باشد شناخته شده است.

در نظر داشته باشید ECDL و ICDL تفاوت خاصی با هم ندارند و از نظر مبانی آموزشی و محتوا کاملا یکسان هستند.

در ایران نیز مدرک ICDL توسط سازمان فنی و حرفه‌ای صادر می گردد. همچنین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارائه کننده این مدرک در سطح کشوری می باشد.

حال به سراغ پرسش بعدی می رویم که دوره های ICDL چیست؟

دوره های ICDL:

پس از آشنایی با ICDL باید به سراغ دوره های آموزش ICDL برویم که شامل آموزش های ۷ گانه مهارتی می باشند و زمانی که یک داوطلب، در دوره گواهی نامه ICDL/ECDL ثبت نام می کند، باید در ۷ دوره آزمون مهارتی شرکت نماید. متقاضی برای به دست آوردن مدرک ICDL باید در امتحانات این هفت مهارت قبول شود. هر فرد بدون توجه به سن، جنس، تحصیلات، تجربه یا پیش زمینه، می تواند در این آزمون ها شرکت کند. این آزمون ها عبارتند از:

۱مفاهیم اساسی IT

آشنایی عمومی با کامپیوتر تا نحوه پیدایش و تکامل آن، آشنایی با تجهیزات کاربردی و سخت افزاری کامپیوتر از هارد دیسک ها تا مادربورد، CPU، RAM، کارت گرافیک و … که اگر چه معمولا همگی با آن آشنایی دارید ولی در این سرفصل جمع بندی آنها در ذهن مخاطب بصورت اصولی انجام میگیرد.

۲مباحث Windows

آشنایی با پنجره های مختلف، منوی استارت، کار با منوها و طریقه ساختن فایلها و پوشه ها و مدیرت آنها مطرح میشود. ویندوز پایه ی نرم افزار است که برای کار با هر نرم افزار دیگری باید اول با آن آشنایی داشته باشید.

۳. Word (سطح متوسط – پیشرفته)

پایه اصلی تمامی کارها که برای خلق مطالب و متن ها مورد استفاده قرار می گیرید در دوره های آموزشی این سرفصل با تمامی تنظیمات و امکانات این برنامه کاربردی آشنا می شوید.

۴. Excel (سطح متوسط – پیشرفته)

از نرم افزارهای موسوم به صفحه گسترده که کاربرد این نرم افزار بیشتر در محاسبات و جدول نویسی میباشد. بدلیل سادگی کار با آن هرکسی می تواند با استفاده از آن محاسبات خود را مدیریت کند و در جدول و نمودار هارا ترسیم کند.

۵Access (پایگاه های داده)

این برنامه از نوع نرم افزارهای پایگاه داده می باشد که هدف اصلی وجود آن نگهداری داده ها با حجم بالا و معمولا از یک نوع است که نیازمند جستجو ، مدیریت و مرتب سازی هستند. Access معمولا استفاده ی شخصی ندارد و بیشتر در شرکت ها و ادارات مورد استفاده قرار می گیرد.  هدف وجود Access در دوره آموزشی ICDL صرفا برای آشنایی با کارایی این برنامه به فراگیران می باشد.

۶Power Point (سطح متوسط – پیشرفته)

یکی از محبوبت ترین و کاربردی ترین نرم افزار های ماکروسافت که با آن می توانید با استفاده از کمی خلاقیت به بهترین شکل ممکن مطالب مورد نظر خودتان را به بیننده نشان دهید این برنامه از نظر ساختاری شباهت زیادی به Word دارد و اختلاف اصلی آنان در تنظیمات اسلاید ها و انیمیشن ها برای پخش مطالب می باشد. با تمام این تفاسیر باید بگوییم که این نرم افزار بسیار ساده، روان و فرآیند یادگیری آن لذت بخش می باشد.

۷اطلاعات شبکه اینترنت و پست الکترونیک

در این بخش مفاهیم اصلی اینترنت و آشنایی با انواع جستجوگر های اینترنتی، خطرات فضای اینترنت، طریقه جستجو در اینترنت و ذخیره سازی محتوای مورد علاقه و همینطور طریقه ساخت ایمیل و استفاده از آن آموزش داده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *